18. lipanj 2020.

Strategije čitanja u njemačkom jeziku

Autor: Maja Trinajstić

Jedna od važnih zadaća učitelja stranog jezika je poučavanje učenika strategijama čitanja. Time će pomoći učeniku ne samo da bolje razumije tekstove koje čita, već i da lakše i bolje pamti informacije iz pročitanih tekstova, odnosno da lakše uči. Posebno ako čita tekstove koji su mu zanimljivi i poticajni, kao što su lektire u ediciji Kletts bunte Lesewelt.

Pripremila učiteljica Maja Šalamon Nemet, Osnovna škola Đurđevac

 

Najbolji je način poučavanja strategija čitanja kada učitelj najprije sam demonstrira primjenu neke strategije i objasni što radi i zašto to radi. Primjerice, kod poučavanja strategije sažimanja učitelj treba objasniti učenicima što su glavne ideje i kako ih prepoznati te kako ih izraziti vlastitim riječima, i onda na primjeru demonstrirati kako sažeti značenje nekog odlomka. Nakon demonstracije učenici sami trebaju napraviti sažetak, a učitelj ih nadgleda, daje upute i ispravlja. Nakon ove vođene vježbe, učenici dobivaju zadatke za samostalno uvježbavanje strategije. S obzirom na to da upotrebu strategije učenici trebaju razviti do razine vještine, moraju imati prilike za učestalo uvježbavanje primjene strategije.

 

Odrasli, vješti čitatelji uglavnom automatski pronalaze glavnu ideju u tekstu, no našim učenicima to još uvijek predstavlja problem. Osim što treba identificirati glavnu ideju, čitatelj za vrijeme čitanja treba donijeti niz zaključaka koji mu omogućavaju konstrukciju značenja i čine tekst smislenim. Također, za vrijeme čitanja teksta čitatelj može pregledavati prethodni i nadolazeći tekst, odnosno vraćati se na poglavlja koja nije razumio ili preskočiti dio teksta koji mu se čini nevažnim. Nakon čitanja, čitatelj bi trebao razmisliti o onome što je pročitao, zauzeti osobni stav prema sadržaju, zaključiti je li postigao cilj. Dobri čitatelji također mogu kritički procijeniti je li tekst dobro napisan, zanimljiv ili sadrži li nove informacije.

Primjeri strategija čitanja

 

Prije čitanja

  • aktivirajte prethodna znanja o tekstu o kojem ćete čitati
  • formulirajte otvorena pitanja o temi
  • postavljajte pitanja o tekstu.

 

Tijekom čitanja

  • steknite uvid u tekst (pogledajte naslove, dijelove koji se ističu ...)
  • preletite pogledom preko teksta
  • organizirajte tekstove u odlomke
  • pronađite ključne pojmove
  • označite važne dijelove
  • napravite bilješke na marginama
  • razjasnite nepoznat vokabular
  • tijekom čitanja preskočite teške riječi
  • tijekom čitanja preskočite nerazumljivo.

 

Nakon čitanja

  • likovno-grafički oblikujte tekstove
  • sažmite tekstove
  • prepričajte tekstove.
Dornröschen – Trnoružica

 

Nemojte spavati kao Trnoružica 100 godina, probudite se i uživajte u čitanju bajke Dornröschen iz edicije Kletts bunte Lesewelt i prionite na rješavanje kreativnih zadataka osmišljenih samo za tu priču.

Svi su zadatci označeni zvjezdicama tako da ih možete odabrati prema zahtjevnosti, dobi učenika i godini učenja.

Radne listiće za obradu bajke Dornröschen preuzmite ovdje.

A s učenicima možete pogledati i crtić.

 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja