Stručno usavršavanje i razmjena učenika u projektu Erasmus+ “Sustainability - everyone’s responsibility” | Profil Klett

28. travanj 2019.

Stručno usavršavanje i razmjena učenika u projektu Erasmus+ “Sustainability - everyone’s responsibility”

avatar
Autor:

Učitelji i učenici OŠ Pantovčak proveli su pet dana na stručnom usavršavanju i razmjeni učenika u Portugalu u sklopu Erasmus + projekta.

 

Posjetili su Azorsko otočje, otok Terceiru, na kojem se nalazi prekrasan grad Angra de Herismo koji je ujedno pod zaštitom UNESCO-a.  U sklopu Erasmus+ projekta Sustainability – everyone’s responsibility sudjelovale su i škole iz zemalja partnera: Portugala, Finske, Poljske, Francuske i Hrvatske.

Učenici i učitelji boravili su u školi Escola básica e secundaria Tomas e Borba. Škola Tomas Borba broji tisuću učenika od treće do osamnaeste godine starosti. U školi djeca pohađaju vrtić u dobi od tri do šest godina, osnovnu školu od sedme do četrnaeste godine i srednju školu od petnaeste do osamnaeste godine.

U školi se posebna pozornost pridaje učenicima s posebnim potrebama. Integrirani su u razrednim odjeljenjima, ali s njima još dodatno rade učitelji koji su za to posebno educirani i imaju posebno opremljenu učionicu. Učionica je opremljena raznim didaktičkim sadržajima koji pomažu učenicima u lakšem savladavanju nastavnog gradiva.

 

Portugalski sustav obrazovanja se uvelike temelji na izbornosti predmeta, posebno u višim razredima osnovne škole, ali i  u srednjoj školi. Tako, primjerice, jedan maturant u Portugalu ima 3 obavezna predmeta te 2 izborna. Obavezni su materinji jezik i tjelesna kultura dok ostala 2 bira prema fakultetu koji želi pohađati. Nije neobično da jedan maturant ima 7 sati fizike i kemije tjedno. Teoretski dio svih predmeta odrađuju skupa, dok se eksperimentalne vježbe iz kemije, fizike i biologije izvode u grupama od po 10-14 učenika. Učenici imaju standardizirane testove u ciklusima poslije 6., 8. i 9. Razreda te u srednjoj školi, ovisno o predmetu koji su slušali. Ako slušaju psihologiju u 3. razredu srednje škole, tada na kraju razreda polažu ispit iz tog predmeta,  a ako logiku odslušaju u 2. razredu srednje šole, tada na kraju drugog razreda polažu ispit i slično.

 

Azorski su otoci u prošlosti bili poznati po lovu na kitove pa smo posjetili Muzej kitova Sao Mateus. Tamo smo naučili na koji su način i pomoću kojih alata stanovnici Azorskih otoka lovili kitove i koristili njihove kosti i meso za proizvodnju ulja. Lov na kitove danas je zabranjen, ali može ih se ići promatrati brodom na otok Ilhe das Cabras koji je ostatak nekada aktivnog vulkana. Vidjeli smo prekrasan vulkanski krater koji se uslijed stalnih potresa razdvojio, ali nismo imali sreću vidjeti kitove.

U samom centru grada Angra de Heroismo posjetili smo gradsku vijećnicu gdje nas je ugostio gradonačelnik i podučio nas o prošlosti otoka i dolasku prvih stanovnika.

 

Predavanje o proizvodnji energije na otoku održali su nam inženjeri elektroprivrede. Posjetili smo vjetroelektranu koja se nalazi iznad grada i saznali da se snagom vjetra proizvodi 30% struje na otoku. U geotermalnoj elektrani naučili smo na koji se način proizvodi ostatak struje za otok. Azorski otoci koriste vise od 40% obnovljivih izvora energije od ukupne potrošnje energije, što je za 5% više od cijelog EU-a. Budući da su Azorski otoci vulkanskog podrijetla, na otoku se nalaze špilje i ostaci ugaslih vulkana.

 

Posjetili smo špilju Gruta do Natal koja se nalazi na sredini otoka Terceire. Nastala je kao ostatak vulkanske cijevi kroz koju je nekada prolazila lava. U unutrašnjosti se mogu vidjeti mnoge geološke strukture kao što su različite vrste tokova lave, stalifiti i mali bočni pultovi. Imali smo jedinstvenu priliku ući u vulkan Algar do Carvão. Naziv Algar do Carvão znači "jama iz ugljena" jer su zidovi špilje formirani od tamno crne lave. Jedan je od rijetkih vulkana na svijetu koji možete posjetiti i jedini u kojem posjetitelji mogu istražiti vulkanski dimnjak i sekundarne magma komore.

Vulkanska erupcija koja se dogodila na otoku prije 3.200 godina nastala je u vulkanskim stijenama bogatim silicijevim dioksidom. Druga erupcija, prije 2000 godina, dogodila se na istom mjestu, ali s bazaltnom lavom koja je formirala nekoliko magmatskih komora. U vulkan se ulazi kroz vulkanski dimnjak u kojem danas nema lave, nakon spuštanja stepenicama dolazi se do špilja i kristalno čistog jezera koje formira kišnica. Špilje obiluju jedinstvenim stalaktitima i stalagmitima.

 

U unutrašnjost otoka, na putu prema špilji Algar do Carvão, otkriveni su još neki živi svjedoci vulkanskog podrijetla Terceire. To su sumporne fumarole Furnas do Enxofre smještene gotovo u geografskom središtu otoka, na 600 m nadmorske visine. Vruće pare koje izviru iz brojnih izvora u spiralama, vrte se u zraku i konačno isparavaju na površinu zemlje. Obilazak je omogućen drvenim stazama koje se uklapaju u prirodni krajolik.

 

Uživajući u prirodi Terceire popeli smo se na vrh vulkana Monte Brasil i s vidikovca uživali u predivnom pogledu na Terceiru i Atlantski ocean. Monte Brasil je ostatak tufnog vulkana (i poluotoka) koji povezuje južnu obalu Terceire u središnjim Azorima, s pogledom na grad Angra do Heroísmo. Monte Brasil okružuju dvije uvale: zaljev Angra (nazvan po gradu) na istoku i zaljev Fanal na zapadu, te je korišten kao obrambena točka u povijesti Angre, što je rezultiralo izgradnjom tvrđave São João Baptista s pogledom na grad.

U Gradskom muzeju naučili smo kako su prvi stanovnici Azora došli na otočje, čime su se bavili i od čega su živjeli.  

 Nakon razgleda izložbe, učenici su naučili kako od ribljih ljuski izraditi nakit te kako urezati likove i bojama ukrasiti svijeće. Upoznali su se sa starim zanatom izrade i ukrašavanja svijeća od kitovog ulja.

 

Zadnji dani boravka bili su ispunjeni različitim aktivnostima za učenike i učitelje.

Učenici su osmislili i uredili izložbu kitovih kostiju i starih originalnih predmeta izrađenih od dijelova kita. Izložba je izložena u predvorju škole te su sami učenici izradili plakate za izložbu.  Također su izloženi učenički radovi s radionice.

Na pročelju škole su učenici nacrtali i oslikali logo projekta. Bio je to timski rad učenika svih pet zemalja partnera.

Učenici su upoznali neke nove web 2.0 alate na radionici u informatičkoj učionici, sudjelovali na raspravama na Twinspaceu, sudjelovali u tradicionalnom natjecanju u odbojci između škola na otoku te u talent showu koji su organizirali sami učenici.

Tijekom boravka na Terceiri upoznali smo mnoge načine i prednosti korištenja obnovljivih izvora energije, posebno geotermalne energije za koju je u projektu bila zadužena škola u Portugalu. Sljedeći korak u mobilnosti je odlazak u Poljsku gdje ćemo posebnu pozornost posvetiti aktivnostima vezanim uz vjetar kao obnovljivi izvor energije.

Autori: Daniela Žižanović, Danijela Takač i Tihomir Razum

 

 

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

ProTourism - novi digitalni obrazovni materijali iz Engleskoga jezika za srednje strukovne škole

U listopadu 2023. godine završen je Erasmus+ projekt naziva Professional language training of VET students in the field of customer service for quality tourism (ProTourism) na kojemu su zajedno radili izdavačke kuće Profil Klett, Klett Bugarska i Klett Srbija, bugarsko Udruženje škola u ugostiteljstvu (AURH) te slovenska Srednja sola za gostinstvo in turizem Celje.

Europski tjedan programiranja u OŠ Strahoninec

Učiteljice Tea Horvatić i Snežana Nedelkovska stručno su se usavršavale u slopu Erasmus+ KA1 projekta “Iskorak u budućnost” OŠ Strahoninec na Malti te su nakon toga, u sklopu nastave engleskog i njemačkog jezika uspješno organizirale Code Week aktivnosti, povodom europskog tjedna programiranja. Više o njihovom iskustvu te o digitalnim kompetenicijama općenito možete saznati u članku.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja