Utjecaj emocija na razredno ozračje, školski projekt | Profil Klett

11. lipanj 2025.

Utjecaj emocija na razredno ozračje, školski projekt

avatar
Autor:

Tekst napisale:
Marinela Fabijan Gašparević, prof.pedagogije, stručna suradnica mentorica
mr. Sanja Basta, učiteljica izvrsna savjetnica
OŠ 22. lipnja, Sisak

 

U Osnovnoj školi 22. lipnja u Sisku već četiri godine provode se školski projekti iz područja emocionalne pismenosti. Cilj ovih projekata jest upoznavanje učenika s emocijama, prepoznavanje, imenovanje, izražavanje i reguliranje emocija te razvoj emocionalne otpornosti kod učenika, odnosno pripremanje učenika za kvalitetnije suočavanje s neugodnim emocijama i situacijama te stresnim događajima na koje nailaze tijekom života.

Školski projekt Utjecaj emocija na razredno ozračje proveden je školske godine 2024./2025. s učenicima 4. razreda, a cilj je projekta bio usmjeren na  povezivanje emocija s reakcijama i ponašanjem, te razvijanje pozitivne slike o sebi i odnosa s drugima, s naglaskom na brigu o mentalnom zdravlju učenika. Na početku 4. razreda učenici su ispitani anketnim upitnikom o emocionalnim doživljajima i ponašanjima u razredu. Kroz upitnik o emocionalnim doživljajima učenici su izrazili koliko se često u razredu osjećaju prihvaćeno/neprihvaćeno, sigurno/nesigurno, brižno, povezano s drugima / usamljeno. Svoje emocionalne doživljaje procjenjivali su kroz tri razine učestalosti: često, ponekad i rijetko. Upitnik je ispunilo 25 učenika.

Među ispitanim učenicima njih 64 % procijenilo je da se u razredu često osjeća prihvaćeno i sigurno dok je 36 % učenika procijenilo da se u razredu tek ponekad osjeća prihvaćeno i sigurno.

Ispitani učenici, njih 32 %, procijenilo je da se drugi učenici često brinu o njima, 44 % ispitanih učenika da se drugi učenici ponekad brinu o njima, a 24 % ispitanih učenika procijenilo je da se drugi učenici rijetko brinu o njima. Prilikom procjene koliko se često ispitani učenici brinu o drugim učenicima, njih 64 % procijenilo je da se često brinu o drugima, njih 28 % procijenilo je da se ponekad brinu o drugim učenicima u razredu, a samo 8 % učenika procijenilo je da to čine rijetko.

Najveći postotak ispitanih učenika, njih 76 %, procijenilo je da se u razredu rijetko osjećaju loše jer se nemaju s kim igrati, dok je 20 % ispitanih učenika procijenilo da se ponekad tako osjećaju, a 4 % ispitanih učenika navodi da se često tako osjećaju.

Osim emocionalnih doživljaja učenici su kroz upitnik procijenili i učestalost prisutnosti poželjnih ili nepoželjnih ponašanja u razredu poput pomaganja, pristojnosti, poštivanja, prihvaćanja drugih i suradnje te vrijeđanja, ruganja i izbacivanja iz igre. Kod procjene učestalosti pomaganja učenika u razredu, 40 % ispitanih učenika procijenilo je da učenici u razredu često vole pomoći, 56 % ispitanih učenika da ostali učenici u razredu ponekad vole pomoći i samo 4 % ispitanih učenika procijenilo je da je to rijetko.

Ispitani učenici, njih 68 %, procijenilo je da se učenici u razredu često pristojno ponašaju, 28 % ispitanih učenika navodi da je to ponekad dok je 4 % ispitanih učenika procijenilo da se učenici rijetko kad ponašaju pristojno u razredu.

Kod procjene učestalosti izbacivanja iz igre, 40 % ispitanih učenika procijenilo je da učenici u razredu ponekad druge učenike izbacuju iz igre, 36 % ispitanih učenika je procijenilo da je to rijetko, a 24 % učenika navodi da učenici u razredu često druge učenike izbacuju iz igre. 

Kod procjene učestalosti vrijeđanja, 52 % ispitanih učenika procijenilo je da se učenici u razredu ponekad vrijeđaju, 24 % ispitanih učenika navodi da je to rijetko, dok isti postotak od 24 % ispitanih učenika procjenjuje da se učenici u razredu često međusobno vrijeđaju.

Najveći postotak ispitanih učenika, njih 64%, procijenilo je da se učenici u razredu ponekad dogovaraju oko učenja i rada u školi, 20 % procijenilo je da je to često, dok je 16 % učenika procijenilo da se učenici u razredu rijetko dogovaraju oko učenja i rada u školi.

 

Prema dobivenim procjenama učenika oblikovane su daljnje aktivnosti i radionice s učenicima. Vidljivo je da se većina ispitanih učenika u razredu osjeća sigurno i prihvaćeno, što je važan preduvjet za stvaranje dobrih odnosa i kvalitetne komunikacije. Učenike je potrebno usmjeravati na druge učenike i brigu o drugima, ali i osvještavati ih da znaju prepoznati kada se drugi brinu o njima ili kada je potrebno da se i oni brinu o drugima. Značajan postotak učenika procijenio je da učenici ponekad ili često izbacuju druge učenike iz igre te je potrebno usmjeravati aktivnosti s učenicima vezane uz igru i međusobno druženje i poticati ih na zajedništvo. Od nepoželjnih ponašanja prisutno je vrijeđanje među učenicima što je također važan pokazatelj potrebe rada s učenicima u području međusobne komunikacije i suradnje. Značajan postotak ispitanih učenika procjenjuje da se ponekad ili često dogovaraju u školi oko učenja i rada što  govori da su učenici prepoznali važnost suradnje i međusobne povezanosti.

 

Tijekom školske godine 2024./25. s učenicima su provedene radionice i aktivnosti tijekom Sata razrednika ili drugih predmeta poput Hrvatskog jezika i Likovne kulture. Na nastavnom satu Hrvatskog jezika učenici su čitali pjesmu „Vrtuljak u meni” (autorice Vanje Kožić Komar) koja opisuje emocije (strah, sram, ljutnja, tuga) kojih se ne treba sramiti već o kojima treba učiti. Potaknuti interpretiranom pjesmom učenici su stvarali svoje stihove o jednom osjećaju kojeg su željeli najviše istražiti i upoznati. Zatim su na na satu Likovne kulture  prikazali kako doživljavaju vrtuljak emocija u sebi. Odabirom određenih boja prikazivali su emocije koje sve oni osjećaju tijekom jednog dana.

Cilj radionice Tko sam ja, a tko si ti? bio je naučiti vještine izražavanja misli o sebi i drugima, osvješćivanje sebe i svojih specifičnosti, te osvješćivanje drugih, aktivno slušanje i izgradnju odnosa. Učenici su se predstavili jedan drugome u paru kroz nekoliko pitanja o sebi (kako se zoveš, koliko imaš godina, u koju školu ideš, gdje živiš, omiljena boja, što voliš, što želiš biti kada odrasteš). Nakon aktivnog slušanja, učenik koji je slušao ponovio je što je sve zapamtio o svom prijatelju. U grupnom radu učenici su kroz Vennove dijagrame prikazali što im je zajedničko, a po čemu se međusobno razlikuju. Ovom radionicom učenici su vježbali izražavanje o sebi, aktivno slušanje, komunikaciju u paru i grupi te razvijali međusobne odnose. ​

 

Radionica Empatija usmjerena je na prepoznavanje, razumijevanje, imenovanje i izražavanje osjećaja empatije. Učenici su kroz kratki film upoznali osjećaj empatije. Razgovarali su i o drugim osjećajima koji su povezani s empatijom kako bi je bolje razumjeli. Zatim su osmislili plaka na temu empatije. Učenicima je naglašeno da je empatija je sposobnost koja se uči i razvija te su i sami kroz vježbu Uđi u tuđe cipele vježbali i razvijali osjećaj empatije. ​

 

Zaključak

Važnost emocija i znanja o emocijama pokazala se neizostavnom za optimalni razvoj svakog učenika. Područje emocionalne pismenosti ima svoje značajno mjesto u svakom području odgojno-obrazovnog rada i stvara temelj za razvoj emocionalne otpornosti kod učenika. Svaki se pojedinac tijekom života suočava s neugodnim emocijama ili situacijama, stresnim događajima zbog čega je važno već od početka osnovnoškolskog obrazovanja usmjeravati učenike na prepoznavanje i izražavanje emocija te na moguće načine pomoći sebi i drugima, odnosno na pronalaženje snaga u sebi i okolini za suočavanje s istim. Na ovaj način učenicima se osigurava briga o mentalnom zdravlju koja je postala sastavni dio djelovanja današnje odgojno-obrazovne ustanove. Učenje o emocijama i emocionalnoj otpornosti pruža učenicima mogućnost za bolji razvoj emocionalnih i socijalnih vještina, a samim time i za njihov potpuni razvoj i ostvarenje.

 

Literatura

Basta, S. (2022). Mentalno zdravlje učenika i izazovi 21. stoljeća. U M. Željeznov Seničar (ur.), Promocija psihofizičnega zdravja otrok in mladostnikov (str. 261 – 264). MIB d.o.o. Ljubljana.
Brezinšćak, T., Selak Bagarić, E., Prijatelj, K. i Pepeonik, M. (2023). Emocionalna pismenost – Smjernice za roditelje, odgajatelje, nastavnike i sve koji žele znati više. Grad Zagreb.
Kožić Komar, V., Munivrana A. (2023). 22 ideje za otpornost, zbirka nastavnih listića za razvoj emocionalne otpornosti i suočavanja s krizom. Ured UNICEF-a za Hrvatsku.
Mathews, B. L., Koehn, A. J., Abtahi, M. M. i Kerns, K. A. (2016). Emotional competence and anxiety in childhood and adolescence: A meta-analyticreview. Clinical Child and Family Psychology Review, 19, 162-184.
Munivrana A., Ćosić I., Tomić Latinac M., Duvnjak S. (2021). Protresi: zbirka nastavnih priprema za razvoj emocionalne otpornosti i suočavanja s krizom. Ured UNICEF-a za Hrvatsku.
Salovey, P., Sluyter, D. J. (1999). Emocionalni razvoj i emocionalna inteligencija: pedagoške implikacije. Educa.
World Health Organization (2004). Promoting mental health: Concepts, emerging evidence, practice: Summary report.

 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Alenka Boras Mandić, Lana Lončar, Radmila Pešut, Maja Križman Roškar
udzbenik
Marinko Uremović, (Daška Domljan)
udzbenik
Kristian Novak, Doroteja Vojedilov