Interaktivne učeničke bilježnice | Profil Klett

09. veljača 2017.

Interaktivne učeničke bilježnice

avatar
Autor: Marinko Uremović

Učeničke su bilježnice sastavni dio svakog učeničkog radnog kompleta, no dojam je da se bilježnicama, u pravilu, ne pridodaje preveliki značaj. Stoga smo ove godine odlučili nešto promijeniti te u vlastitoj nastavi uobičajene bilježnice zamijeniti vani već dugo poznatim i uspješnim konceptom interaktivne bilježnice.   

Nakon analize vlastitog načina podučavanja, Ivana Kirin, učiteljica engleskog jezika u Osnovnoj školi „Grigor Vitez“ u Osijeku, i ja, učitelj engleskog jezika u Osnovnoj školi Blage Zadre u Vukovaru, uvidjeli smo da se tijekom godina rada u školi u našem radu puno toga promijenilo, ali su učeničke bilježnice ostale manje-više iste. Učenici prepišu sadržaj s ploče te u njih napišu zadaću ili bilo koji drugi zadani zadatak. Nakon što smo se upoznali s idejom interaktivne bilježnice, predložili smo nakladničkoj kući Profil Klett da nam osiguraju materijale (fascikle, papire) kako bismo ih eksperimentalno uveli u našu nastavu od 5. do 8. razreda.

Što su interaktivne bilježnice?

Interaktivne bilježnice su uvedene u obrazovni sustav 70-ih godina dvadesetog stoljeća u Sjedinjenim Američkim Državama gdje su i danas vrlo popularne. U Hrvatskoj je taj pojam gotovo pa potpuna nepoznanica te je vrlo teško naći bilo kakve podatke o njima na hrvatskom jeziku.

Sam naziv kaže da te bilježnice u sebi sadrže interaktivni element što znači da učenici aktivno ulaze u interakciju sa sadržajem koji se na satu obrađuje. Učenici su stoga aktivni sudionici nastave te kroz svoj rad pokazuju koliko obrađeni sadržaj razumiju, u kojoj ga mjeri znaju praktično primijeniti te koliko ga znaju kritički i vrijednosno vrednovati. Upravo zbog te interakcije bilježnica se dijeli na učiteljev i učenikov dio.

Lijeva i desna stranica

Podjela stranica na lijevu i desnu stranu je najbitniji element koji čini razliku između običnih i interaktivnih bilježnica. Kroz sljedeće fotografije pokušat ću vam što zornije dočarati tu podjelu.

Podjela strana nije nužno zadana te se stranice mogu postaviti i na način da lijeva strana pripada učitelju, a desna učeniku. Bitno je da se učeniku dodijeli jedna stranica kroz koju će se moći kreativno izraziti. Učenikove stranice su u pravilu šarene i kreativne.

Učenikova stranica

Učenik je odgovoran za sadržaj svoje stranice putem koje se razvija njegova autonomija. Odgovornost učitelja je dati učeniku okvir, a učenik odgovara za sadržaj i kreativnu interakciju s gradivom. Ova stranica može sadržavati:

  • domaće zadaće
  • umne mape
  • grozdove
  • oluje ideja
  • Vennove dijagrame
  • stripove
  • pjesme
  • ilustracije
  • aktivnu primjenu sadržaja (vokabulara i gramatike)
  • pisane radove (razglednice, plakate, oglase, itd.)
  • personalizaciju gradiva, itd.
Kako započeti?

Za interaktivne bilježnice mogu se koristiti obične bilježnice, spiralne bilježnice ili fascikli. Kolegica Kirin i ja smo se odlučili s učenicima petih razreda koristiti fascikle koje nam je osigurala nakladnička kuća Profil Klett. S učenicima sedmih, odnosno osmih razreda, koristimo obične bilježnice. Kroz ovu školsku godinu vidjet ćemo koje su prednosti i nedostaci obaju načina te ćemo  vas o tome izvijestiti u jednom od sljedećih blogova.

Materijali koji su učenicima potrebni za izradu kvalitetnih interaktivnih bilježnica su:

  • papiri u boji
  • škare
  • ljepilo
  • bojice/flomasteri
  • različiti grafički organizatori

Razne preklopne i grafičke organizatore možete pronaći ovdje.

 

 

Dijelovi bilježnice

Sadržaj i izgled bilježnice prepušten je učitelju i učenicima, no postoje određene smjernice i elementi koje bi svaka interaktivna bilježnica trebala imati.

Uvodna stranica – govori nešto o predmetu i učeniku. Učenici se izražavaju na kreativan način te pogledom na prvu stranicu bilježnice možete saznati nešto o vlasniku. Učenicima je ovaj element bitan te pojačava osjećaj „vlasništva“ nad bilježnicom.

Sadržaj – pokazuje koje sve obrađeno gradivo bilježnica sadrži. Svaka se stranica u bilježnici označava brojem te je kroz sadržaj lako pronaći određenu lekciju u bilježnici. Ovo osigurava da svi učenici imaju identičan raspored stranica u bilježnici što pak osigurava lakše navigiranje kroz bilježnicu.

Kriteriji za ocjenjivanje – pokazuju što je u izradi bilježnica bitno i postavljaju jasna očekivanja. Učenici i njihovi roditelji su ovim putem od samog početka upoznati s učiteljevim očekivanjima.

Radovi u izradi – omogućuje spremanje nezavršenih učenikovih radova kako se ne bi zagubili do sljedećeg nastavnog sata.

                                                                            ***

Kolegica Ivana Kirin i ja ćemo vas kroz naredno razdoblje izvješćivati o našim iskustvima s interaktivnom bilježnicom te ćemo vam pokušati na što zorniji način prikazati na koje se sve načine ove bilježnice mogu primijeniti u nastavi engleskog jezika. Nadam se da ćemo vas inspirirati idejama te da ćete nam se uskoro pridružiti u primjeni interaktivnih bilježnica u nastavi.

Ukoliko za početak trebate dodatne informacije o interaktivnim bilježnicama ili želite pronaći inspiraciju i ideje za primjenu u vašem predmetu, predlažem da pogledate sljedeće mrežne stranice:

http://everybodyisageniusblog.blogspot.hr/p/interactive-notebooks.html

https://www.pinterest.com/SmithCurriculum/flippables-and-interactive-notebooks/

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Čitajmo s razumijevanjem na materinskom i stranom jeziku

Na početku nove školske godine učitelje, učenike, a i roditelje čekaju novi izazovi. Učiteljica njemačkoga jezika Marija Galović za sve vas pripremila je seriju tekstova o vještini čitanja koja je nužna za sve predmete, usvaja se tijekom cijeloga života, a na nastavi materinskoga i stranih jezika na njoj je poseban naglasak i obuhvaćena je kurikulima tih predmeta.

 

Teachers Talk: Alenka Miljević

Ususret Svjetskom danu učitelja donosimo vam intervju s Alenkom Miljević, autoricom niza članaka o eTwinningu. Kao ambasadorica te platforme spremna je pomoći svakome u tome novom obliku vođenja projektne nastave. Na pitanje koja joj je najveća motivacija, odgovorila je: Koja nagrada može biti ljepša i veća i izazvati osjećaj ispunjenosti, nego kad vam se bivši učenici vrate tražeći još.

Dobrodošli u svijet priča

Iskustvo svakoga od nas bogato je barem jednom pričom vrijednom pričanja. Svi volimo čuti dobru priču, dobnih ograničenja nema. Kada dobro razmislimo, svakodnevno smo okruženi pričama raznih profila, bilo da je u pitanju priča o događaju iz novina, informacija koju smo sasvim slučajno čuli na javnom mjestu, poruka koju smo primili preko Messengera ili događaj u razgovoru s bliskom osobom. Smisao pričanja bilo koje priče je jednak – stvoriti emocionalnu vezu s publikom kojoj je priča usmjerena.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Kristina Čajo Anđel, Daška Domljan, Ankica Knezović, Danka Singer
udzbenik
Ivana Kirin, Marinko Uremović, (Daška Domljan)

Komentari

Slika korisnika dubravkadespot

Sviđa mi se ova ideja, rado bih i ja to pokušala, osobito s ovim mlađim uzrastom.