U Osnovnoj školi „August Cesarec“ u Ivankovu nastavnice kemije i engleskog jezika zajednički su obilježile STEM Day provodeći niz zanimljivih i kreativnih aktivnosti sa šestim i sedmim razredima. Šestaši su bili uključeni zato što ih sljedeće školske godine očekuju novi STEM predmeti s naglaskom na biologiju i kemiju, dok su se sedmaši priključili kako bi se dodatno motivirali za učenje kemije i primjenu pojmova koje svakodnevno susreću na nastavi.
Učenici šestih razreda STEM dan započeli su gledanjem edukativnih video-materijala s različitim kemijskim pokusima koji su pobudili znatiželju i otvorili prostor za raspravu.

Pokus koji se učenicima posebno svidio bio je zagrijavanje sumpora. U sklopu STEM dana šestaši su sudjelovali u kreativnoj aktivnosti izrade STEM stripova o sumporu, gdje su kemijske promjene pretvorili u male ilustrirane priče. Svaki je učenik nacrtao strip u 3 do 4 kadra koji je prikazivao „životni put“ sumpora tijekom zagrijavanja: početni žuti oblik, trenutak u kojem se sumpor počinje zagrijavati, zatim promjene boje, gustoće i sastava koje nastaju pod utjecajem topline te na kraju povratak u čvrsto stanje. Učenici su na maštovit način oživjeli molekule sumpora i prikazali znanstvenu pojavu kroz umjetnički izraz, pokazujući kako se kemija može učiti i kroz kreativnost i kroz zabavu.
Nakon toga sudjelovali su u nizu ekoloških radionica povezanih s temom rođendana, gdje su promišljali o tome kako slavlje može biti održivo i prijateljsko prema okolišu. Izrađivali su eko-čestitke od tkanine, gumbića, lišća, papira, čepova i starog kartona, mini-koševe za razvrstavanje otpada te plakate s porukama o važnosti recikliranja.

Posebno su se bavili pitanjem plastike i njezina utjecaja na ekosustave, pa su izradili plakate na kojima su prikazali posljedice djelovanja plastičnih masa i spojeva na biljni i životinjski svijet. Osmislili su i konkretne načine na koje mogu pridonijeti smanjenju otpada nakon rođendanskih proslava, primjerice prikupljanjem plastičnih boca, njihovim vraćanjem u trgovine radi povratne naknade te korištenjem dobivenog iznosa za korisne aktivnosti poput kupnje biljaka ili školskog materijala.

Učenici sedmoga razreda svoju su STEM aktivnost temeljili na enigmatici. Osmislili su različite kemijske rebuse, organizirali natjecanje u njihovu rješavanju i pritom ponovili važne kemijske pojmove. Svaki otkriveni pojam poslužio je kao kratko podsjećanje na gradivo, ali i kao prilika za dodatno pojašnjenje njegova značenja i primjene.

Na satima engleskog jezika učenici su se upoznali s nazivima kemijskog posuđa i osnovnim kemijskim pojmovima koje koriste u laboratoriju. Te su riječi prevodili na različite europske jezike te ih kasnije prezentirali na satu kemije. Završna aktivnost bila je jezično-kemijska igra u kojoj su učenici trebali povezati kemijski pojam napisan na papiriću s odgovarajućom zastavom države na čijem se jeziku koristi prijevod tog pojma. Na taj su način pokazali da STEM sadržaji mogu biti most između znanosti i jezika te da učenici rado i uspješno uče kada se teorija povezuje s igrom i kreativnošću.

Obilježavanje STEM dana u Osnovnoj školi „August Cesarec“ u Ivankovu proteklo je u pozitivnoj atmosferi, uz mnogo timskog rada, maštovitosti i novih znanja. Učenici su još jednom dokazali da znatiželja i kreativni pristup mogu pretvoriti školske sate u pravi mali festival znanosti i jezika.
U obilježavanje STEM dana nastavnice kemije i engleskog jezika te učenici uključili su se i kroz eTwinning projekt, u kojem su sve svoje provedene aktivnosti razmijenili s partnerskim školama uključenima u projekt (partneri su škole iz Srbije, Hrvatske, Grčke i Turske). Naziv projekta je eTwinning međunarodni projekt STEMfebe – Science and Digital Journey with Digital Resfebe. Fotografije, plakati, eko-proizvodi, rebusi te jezično-kemijske igre predstavljeni su partnerskim učenicima i učiteljima kako bi se pokazalo na koje načine različite škole kreativno pristupaju STEM sadržajima.
Za kraj, u učionici je izrađen pano koji je prikazivao glavne informacije o STEM danu: zašto se obilježava, kada je nastao, tko ga je pokrenuo te nekoliko zanimljivosti iz svijeta znanosti. Pano je poslužio kao vizualni zaključak svih aktivnosti, ali i kao motivacijski kutak za buduće STEM projekte.
Članak priredile:
Ivana Kozić, prof. eng. j. i knji. i pov., učitelj savjetnik
Dijana Penava, prof. biol. i kem., učitelj savjetnik






