Abelova nagrada | Profil Klett

08. listopad 2020.

Abelova nagrada

Autor: Uredništvo STEM područja

Abelova nagrada inspirirana je Nobelovom nagradom koja nije uključivala nagradu za matematiku. Norveška akademija znanosti dodjeljuje ju od 2003. godine za izuzetan doprinos na području matematike.

 

 

Abelova nagrada nazvana je po norveškom matematičaru Nielsu Henriku Abelu te je uspostavljena na 200. obljetnicu njegova rođenja iako je prvo ozbiljno razmatranje predstavljeno još davne 1902.godine.

 

Odbor za dodjelu nagrade čini pet predstavnika istraživačkih ustanova imenovanih od Međunarodne matematičke zajednice i Europskog matematičkog društva. Ne postoji starosno ograničenje za predlaganje kandidata, a kandidati se ne mogu sami prijaviti.

 

Svake se godine dodjeljuje u predvorju zgrade Pravnog fakulteta Sveučilišta u Oslu, gdje se dodjeljivala i Nobelova nagrada u razdoblju između 1947. i 1989. godine. Po uzoru na Nobelovu nagradu, dobitnik Abelove nagrade dobiva novčani iznos od 6 milijuna norveških kruna.

 

Prvi dobitnik Abelove nagrade bio je francuski matematičar Jean Pierre-Serre. Nagradu je dobio za ključnu ulogu u modernizaciji mnogih dijelova matematike, uključujući topologiju, algebarsku geometriju i teoriju brojeva.

 

Tri puta je nagrada uručena paru matematičara koji su se zajednički bavili istraživanjem i dokazivanjem raznih teorija. Prvi takav par bili su matematičari Michael Atiyah i Isadore Singer, koji su nagrađeni 2004. godine. Nagradu su dobili za njihovo otkriće i dokaz teorema o indeksu, povezujući topologiju, geometriju i analizu, te njihovu ulogu u povezivanju matematike i teorijske fizike.

 

John G. Thompson i Jacques Tits su nagradu dobili 2008. godine, a dodijeljena im je zbog njihovih dostignuća u algebri i posebno za oblikovanje moderne teorije grupa.

 

Godine 2015. John F. Nash Jr. i Louis Nirenberg su nagrađeni za značajne doprinose teoriji nelinearnih parcijalnih diferencijalnih jednadžbi i njezine primjene na geometrijsku analizu.

 

Prošle godine proglašena je i prva dobitnica Abelove nagrade. Američka profesorica Karen Keskulla Uhlenbeck dobila je Abelovu nagradu za znatan doprinos geometrijskoj analizi i baždarnoj teoriji. Zbog njenih teorija došlo je do drastičnog preokreta u razumijevanju minimalnih površina, poput onih koje stvaraju mjehurići sapuna. Razvila je alate i metode u globalnoj analizi te je njezin rad postavio temelje suvremenim geometrijskim modelima u matematici i fizici.

 

Hillel Furstenberg s Hebrejskog Sveučilišta iz Jeruzalema, Izrael te Gregory Margulis s Univerziteta Yale, New Haven iz Amerike, dobitnici su ove godine za pionirsku uporabu metoda vjerojatnosti i dinamike u teoriji skupova, teoriji brojeva i kombinatorici.

 

Abelova nagrada je od svog uspostavljanja dodjeljivana svake godine te je ovom nagradom za svoj doprinos matematici nagrađeno još 12 istaknutih matematičara: Petar Lax (2005.), Lennart Carleson (2006.), S. R. Srinivasa Varadhan (2007.), Mikhail Gromov (2009.), John Tate (2010.), John Milnor  (2011.), Endre Szemerédi (2012.), Pierre Deligne (2013.), Yakov Sinai (2014.), Andrew Wiles (2016.), Yves Meyer (2017.) i Robert Langlads (2018.).

 

Izvor: https://www.abelprize.no/

 

članak priredila:

Dobrila Pogačić, prof. matematike i informatike

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Igra matematike i Moodlea

Naslovnica

Treba li u poučavanju matematike koristiti računalo? Mislim da to pitanje u ovo doba više uopće nije upitno. Meni je to isto kao da pitate treba li u poučavanju matematike koristiti papir i olovku. Matematika bi trebala služiti i tome da naučimo učenike logički razmišljati i zaključivati. Često govorim učenicima da se matematika ne uči čitajući udžbenik. Matematika se uči rješavanjem zadataka i promišljanjem. Rješavanjem istoga zadatka na različite načine.

NEFORMALNO UČENJE: strategija i izazovi

U sferi novih životnih potreba i novih umijeća življenja razvidna je potreba cjeloživotnog obrazovanja. Termin cjeloživotno obrazovanje podrazumijeva kontinuirano učenje i razvijanje zbira svekolikog znanja,vještina i stavova od „ kolijevke pa do groba“.U cjeloživotno učenje idu svi oblici učenja tijekom života neke osobe čiji je cilj stjecanje i unaprijeđivanje kompetencija za osobne, društvene i profesionalne potrebe.

 

IBM-ova besplatna platforma za nastavu matematike

Aplikacija koristi Watsonovu tehnologiju umjetne inteligencije (AI), koja se kao “natjecatelj” proslavila u nastupu u kvizu “Jeopardy”, 2011. Radi se o računalnom sustavu sposobnom odgovarati na pitanja koja mu se postavljaju prirodnim, ljudskim jezikom. Tehnologiju su osposobili vodeći matematički stručnjaci, uključujući Američki savez učitelja (AFT), a objedinjene su i povratne informacije o funkcioniranju sustava dobivene od više od tisuću učitelja diljem SAD-a.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Marijana Martić, Gordana Ivančić, Anita Čupić, Maja Matas
udzbenik
Iva Golac-Jakopović, Luka Krnić, Zvonimir Šikić, Milana Vuković