Biološke igre za mlade talente | Profil Klett

10. rujan 2025.

Biološke igre za mlade talente

avatar
Autor: Barbara Sović

U školskoj godini 2024./2025. u Osnovnoj školi Mate Lovraka u Zagrebu proveden je projekt „Biološke igre za mlade talente“ uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja te suradnju s izdavačkom kućom Profil Klett d.o.o. i urednicom za Prirodu i Biologiju Barbarom Sović. U projekt su bili uključeni daroviti učenici od petog do osmog razreda, uz vodstvo nastavnica biologije i kemije Darije Pandžić, Andrijane Koštro, Lidije Kovačić Hren i Ive Markuš.

 

Projekt „Biološke igre za mlade talente“ bavio se uvođenjem edukativnih igara u poučavanje Prirode i Biologije. Daroviti učenici osmislili su i dizajnirali ukupno sedam igara, namijenjenih učenicima od petog do osmog razreda. Sve igre  bile su povezane zajedničkom temom – Voda.

Cilj projekta  bio je omogućiti darovitim učenicima provođenje aktivnosti kojima će istražiti nove spoznaje i produbiti svoje znanje izvan standardnog kurikuluma. Projekt ih je potaknuo na samostalno razmišljanje, korištenje inovativnih metoda i suradnju s vršnjacima, što je pridonijelo njihovom sveukupnom obrazovanju i pripremi za buduće izazove.

 

Učenici petih razreda prvo su korištenjem pametne ploče rješavali online kvizove, crtali i dizajnirali pojedine kartice za igru „Memory“ i osmišljavali crtež za igru „Slagalica“. Budući da su u projektu sudjelovali daroviti učenici, imali su potpunu slobodu da samostalno osmisle izgled i način izrade igara – od odabira pojmova i njihovih opisa, broja kartica, ilustracija, materijala za izradu, pa sve do dizajna kutije za pohranu kartica.

Slika 1. Memory

U drugoj fazi projekta, učenici su pristupili samoj izradi kartica i slikanju crteža. Izgled i sadržaj kartica nekoliko puta su mijenjali i usavršavali dok nisu bili zadovoljni njihovim konačnim izgledom.

Slika 2. Učenici s izrađenim karticama i slagalicom nakon provedene aktivnosti.

U prvoj fazi projekta učenici šestih razreda  istraživali su o recikliranju i vremenskom razdoblju potrebnom za razgradnju različitih vrsta otpada.

Sljedeći zadatak učenika je bio osmisliti i nacrtati podlogu za edukativnu društvenu igru „Čovječe, recikliraj me!“ te definirati pravila igre. Dodatno, učenici nadareni za crtanje su naslikali crtež koji će služiti kao osnova za igru „Reciklažna slagalica“, namijenjenu učenju kroz zabavu.

Tijekom trajanja projekta učenici su izrađivali neobične životinje koristeći recikliranu plastičnu ambalažu od gelova za pranje rublja i omekšivača. Time su razvijali ekološku svijest i potaknuti su ponovno upotrebljavati  plastične materijale.

Bio je organiziran i posjet Reciklažnom dvorištu Dubrava kako bi učenici iz prve ruke saznali važne informacije o procesu recikliranja, pravilnom odvajanju otpada te funkciji reciklažnih dvorišta u očuvanju okoliša.

Slika 3. Učenici razvijaju znanja i suradnju kroz edukativnu igru na temu recikliranja.
Slika 4. Učenici predstavljaju izrađene nastavne materijale.

U prvoj fazi projekta učenici sedmih razreda izrađivali su kartice za igru „Memory“ na temu krvožilnog sustava. Kartice su sadržavale ilustracije i opise različitih sastavnica tog sustava, poput arterija, vena, eritrocita i trombocita, a cilj je bio povezati sliku s pripadajućim pojmom.

Slika 5. Kartice za igru „Memory“

Jedna učenica osmislila je i izradila crtež za slagalicu na temu krvožilnog sustava, na kojoj je prikazan čovjek s jasno vidljivim srcem, krvnim žilama i krvnim stanicama.

Slika 6. Crtež edukativne slagalice na temu krvožilnog sustava

U završnoj aktivnosti, učenici su osmislili edukativnu društvenu igru „Čovječe, udahni me!“, čija je podloga bila oslikani dišni sustav čovjeka. Igra je bila oblikovana po uzoru na igru „Čovječe, ne ljuti se!“, s poljima kroz koja se prolazi bacanjem kocke. Učenici su izradili kartice s pitanjima vezanim uz građu i funkciju dišnog sustava (npr. „Nabroji organe dišnog sustava čovjeka.“), čime su dodatno poticali učenje kroz igru

Slika 7. Učenici prikazuju izrađene nastavne materijale.

U projektu su sudjelovali i učenici osmih razreda. Složenu temu regulacije vode u organizmu lakše su razumjeli kroz niz igara i aktivnosti. Osmislili su podlogu za igru s kockicom, pijunima i poljima, izradili model mokraćnog sustava čovjeka te nacrtali i složili puzzle koje prikazuju različite dijelove tijela uključene u regulaciju vode u organizmu. Cilj ovih igara bio je kroz natjecateljski pristup lakše usvojili znanja o tome kako tijelo zadržava ili izlučuje vodu u različitim situacijama, što se pokazalo kao vrlo poticajno za učenike koji su sudjelovali.

Slika 8. Edukativna igra na temu mokraćnog sustava.

U završnoj fazi, projekt i sve izrađene igre  predstavljene su na Učiteljskom vijeću. Izrađene igre koristit će svim učenicima u ponavljanju pojedinih tema na satovima Prirode i Biologije. Svi sudionici projekta– učenici, profesorice mentorice i partneri, ostvarili su uspješnu suradnju. Ovim projektom dodatno se  razvijala  darovitost, timski rad, kreativnost i ekološka svijest kod „mladih talenata“. Težnja je potaknuti i druge škole na slične inicijative koje kroz igru i istraživanje promoviraju obrazovanje za održivi razvoj.

 

Članak priredile:

 

  • Darija Pandžić
  • Andrijana Koštro
  • Lidija Kovačić Hren
  • Iva Markuš

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Vedran Balta, Danijel Škrtić
udzbenik
Biljana Agić, Ana Lopac Groš, Ozrenka Meštrović, Tanja Petrač
udzbenik
Agić, Lopac Groš, Meštrovič, Petrač
udzbenik
Agić, Dragobratović, Lopac Groš, Kletečki, Meštrović